Nick Ut: La nena del napalm.

Nick Ut, La nena del napalm

Nick Ut, La nena del napalm

El fotògraf coreà Nick Ut, de l’agència AP, va fer aquesta foto el dia 8 de Juny de 1972 a la nena Kim Phuc a la població de Trang Bang, durant la guerra del Vietnam. La foto mostra la fugida de la nena del seu poble, nua pels efectes del napalm amb el qual un avió bombardejà la seva població.

Vaig començar a veure columnes de fum i molta gent que corria. Vaig veure a una dona que corria i demanava auxili amb el seu nadó mort als braços. Entre el fum negre vaig veure a Kim Phuc que corria cridant “nam ua, nam ua” (massa calent) i vaig tirar moltes fotografies.

Després el fotògraf diu que deixà la càmera a un costat, pensant no vull que aquesta nena es mori, la va aixecar, li va dona aigua, la tapà en una manta i la portà a l’hospital en lo seu cotxe on li diagnosticaren cremades de tercer grau en el 65 % del cos.

Kim Phuc, que aleshores tenia 9 anys, recorda;

Aquell dia estàvem amagats al temple. El soldats varen escoltar als avions sobrevolant la zona i cridaren, correu!, correu!. Vaig córrer amb els meus germans i els meus cosins, i quan hem  vaig adonar havia perdut la meua roba, i la meua pell començava a cremar. El dolor era tan terrible que vaig perdre la consciencia.

Jo no sabia que era el dolor. Havia caigut en bicicleta algun cop, però el napalm es lo pitjor que et pots imaginar. Es cremar-te en gasolina per sota de la pell. Hem desmaiava cada cop que les infermeres hem curaven i treien la pell morta. Però no hem vaig morir. Dintre meu hi havia una nena petita i forta, que volia viure.

Duran 14 mesos la varen sotmetre a 17 operacions, a causa de les quals patí posteriorment un complicada i dolorosa recuperació.

Vaig tenir llàstima de mi mateixa. Volia posar-me samarretes de màniga curta i no podia. Mirava els meus braços i hem preguntava, perquè a mi? Vaig arribar a pensar que no tindria mai parella, ni hem casaria ni tindria nens.

L’any 1972, aquesta foto fou premiada amb el World Press Photo, i el seu autor, Nick Ut, que aleshores tenia 20 anys, fou premiat més tard amb el premi Pulitzer.

Al 1982, passats 10 anys des de la fotografia, un fotògraf alemany va trobar a Kim. Mentrestant el Gobern l’havia sotmès a moltes entrevistes, els funcionaris comunistes l’havien portat a la ciutat de Ho Chi Minh per a que apareguera en pel·lícules de propaganda del règim. Havia segut obligada a deixar l’escola i tornar a la seua província en la que com a símbol nacional de guerra, estava sotmesa a una supervisió quotidiana.

Kim Phuc a l'actualitat
Kim Phuc a l’actualitat

Kim Phuc, actualment viu a la ciutat de Toronto, Canadà, és ambaixadora de la UNESCO i presideix la fundació Kim Phuc, per l’ajuda dels nens víctimes de la guerra. Sobre la foto, digué;

Qualsevol que vegi aquesta fotografia pot veure la profunditat del sofriment, de la desesperació, el dolor humà de la guerra, especialment per als nens. Quan veig aquesta imatge un cop i un altre, dono gràcies a Deu que l’oncle Nick congelà aquest moment de la història amb la seva fotografia, amb la qual permet que les següents generacions veure el que pot ser l’horror de la guerra.

Nick Ut i Kim Puh a l'actualitat
Kim Phuc i Nick Ut

Actualment el fotògraf Nick Ut i Kim Phuc segueixen estan en contacte.

Kim Phuc és com la meua filla. Li truco molt sovint per xerrar i ella sempre hem crida “oncle Nick”. Sempre li pregunto com està, com està la seva família. Sempre la visito quan vaig a Toronto. Sempre hem fa feliç veure-la.

La foto ha traspassat el context original i ha passat al món de l’art de les mans del misteriós pintor de graffitis Bansky i el pintor Jens Peter Jensen, on ambdós la utilitzen per descriure els horrors de la guerra. També ha donat peu a l’escriptor Denise Chong, a escriure el llibre titulat “The girl in the picture“.

via: Wikipedia, El Mundo, fotomaf

Anuncis

Deixa un comentari

