Peter Liebing: La fugida del guarda del Mur de Berlín.

El 15 d’agost de 1961 el soldat de l’Alemanya de l’Est Hans Conrad Schumann es va convertir en la primera persona en escapar de la República Democràtica d’Alemanya. Fou durant el tercer dia de construcció del Mur de Berlín estant ell de guarda amb sols 19 anys d’edat. La fugida fou captada pel fotògraf Peter Liebing.

Peter Liebing és un fotògraf alemany conegut sobretot per aquesta fotografia. Aquells dies el mur sols consistia en una balla de filferro d’espines. Mentre la gent de la part occidental cridava Komm rüber! (vine cap aquí!), Leibing va fer la foto quan el soldat saltava la balla i culminava la seva fugida. Aquesta foto fou un símbol de la guerra freda i va ser premiada com a millor fotografia de 1961 per la Overseas Press Club.

Segons diu en una entrevista al diari Corriere de la Sera, mai, ni tan sols en els moments més difícils de la seva vida a l’Oest, Schumann s’havia arrepentit de la seua opció “Encara estic orgullós de lo que vaig fer … no tenia cap altra possibilitat, encara que vaig córrer un gran risc i vaig trencar tots el ponts amb el meu passat. Vaig perdre a la família, els amics, la feina,… tot“. Durant el període posterior i fins la caiguda del mur, va rebre moltes pressions per tornar, sobretot dels seus pares, que li demanaven que tornesa, “vaig fer be. En aquell moment no ho sabia, però després de la reunificació vaig saber que aquelles cartes les havia estat dictant la Stasi“. Al 1989 va tornar a l’Est “al tornar vaig descobrir que mai fou aprovat per alguns. Encara hi ha parents i vells amics que no hem volen parlar“.

Schumann, de 56 anys, es va treure la vida el dissabte 20 de juny de 1998 penjant-se d’un arbre en un bosc prop de casa, on vivia en la seva dona, a un poble de la Baviera Alemanya. No va deixar cap carta d’acomiadament.

via: wikipedia, el mundo

Deixa un comentari

